Pages

Saturday 25 February 2017

Tarte flambée (Flammkuchen)



Cind vreau sa maninc pizza dar nu am timp pentru facut aluatul (care aluat are nevoie de cel putin o ora sa dospeasca), atunci recurg la alternativa mai rapida. La tarte flambée. Ok, pentru cine are obiectii - as putea sa merg la o pizzerie sau  sa-mi comand o pizza acasa sau sa cumpar una de la supermarket si asa mai departe, dar, evident, nu despre asta vreau sa vorbesc in postarea de fata.
Tarte flambée este foarte populara in Alsacia, din cite am observat. Poate chiar provine din spatiul francez (tema de cercetat pentru curiosi). Cred ca exact acolo am mincat pentru prima data (sau la un tirg de Craciun nemtesc?? Nu mai stiu.) Seamana intradevar cu o pizza, insa se deosebeste de aceasta prin citeva chestii: aluatul este foarte subtire, aproape crocant, fara drojdie, iar toppingul se rezuma la doua-trei ingrediente. Este relativ simplu de facut si are un gust super.

Treaba cu 'simplu de facut' este ca orice chestie care devine 'simplu de facut' abia dupa ce te-ai prins care-i smecheria. Mai precis: intii a trebuit sa gasesc reteta 'buna', adica una simpla si care sa nu dea gres (a durat mult timp), iar apoi a trebuit sa-mi dau seama ca the best way sa fac aluatul este nu sa-l fac cu mina ci sa folosesc The Machine, ajutorul meu de nadejde - masina de piine.
Am facut de multe ori aceasta tarte flambée si de fiecare data am fost multumita. Cu timpul, am deviat uneori de la reteta standard si am personalizat-o cu citeva addon-uri, adaugindu-i si alte ingrediente, precum masline si ciuperci. Adica am transformat-o oarecum intr-un fel de pizza. Din motive de adaptare la gusturile copilului, evident. Buna si asa. Dar hai sa vedem cum se construieste treaba asta.

Ingrediente blat:
- 230 g faina
- 125 ml apa
- 2 linguri ulei
- un praf de sare

Ingrediente Topping:
- 200 g creme fraiche sau 200 g brinza de tip Quarck
- 2 cepe
- 100 g bacon
- condimente (sare, piper), optional: Schnittlauch

Mod de preparare:
  • Fac aluatul intotdeauna folosind masina de piine, la programul de 'aluat'. Pentru ca The Machine este infailibila, nu mi-a gresit niciodata. Nu se plinge ca o doare mina, ca se murdareste sau se plictiseste. Isi face treaba constiincios, framintind ingredientele pina la perfecta omogenizare. Dupa ce masina si-a facut datoria, aluatul se intinde in foaie subtire, de dimensiunea tavii de cuptor. Trebuie sa recunosc ca este unul din aluaturile mele preferate. Are elasticitatea ideala, nu este lipicios sau prea rigid, si se lasa prelucrat cu foarte multa usurinta. Bineinteles, la rulare infainez planul de lucru si instrumentul de lucru - facaletul. Foaia se intinde pe tava de cuptor, peste o foaie de copt.
  • Peste foaie se intinde creme fraiche sau brinza quarck amestecata cu un pic de sare si piper. Deasupra se distribuie mai intii cele doua cepe taiate feliute subtiri (julien) si apoi baconul fisiute. Asa cum arata poza de mai jos. Se condimenteaza cu Herbes de Provence sau cimbru si optional cu un praf de piper.
  • Se coace la cuptorul preincalzit la 220°C pentru aproximativ 15-20 cm. Recomand sa aruncati o privire din cind in cind, sa nu inceapa sa se arda. Daca nu ma insel, reteta originala propunea 250°C, insa nu am avut curajul sa imi turez cuptorul la maxim. Cind tarte flambée se coace in mod traditional, adica in cuptorul cu lemne, atunci da, este facuta la temperaturi inalte, insa asta este o alta poveste, alta tehnologie.. In fine, este gata cind aluatul incepe sa se bronzeze la margini.

  • Se serveste imediat, cit e inca fierbinte. Cind doreste poate presara ineluse fine de ceapa verde - din aceea foarte subtire, cred ca se numeste 'ceapa ciorii' (!?).

Asa cum a spus, adaug uneori masline si ciuperci. Pina acum am folosit numai ciuperci fierte in prealabil si taiate apoi feliute (si lasate sa se scurga bine!). Ciupercile crude ar lasa prea mult lichid la coacere si ar compromite aluatul, care este foarte subtire.
Si uneori mai fac o smecherie, iarasi extra pentru copil: (jumatate din) crema de brinza (sau respectiv creme fraiche) o intind numai pe jumatate de tarte, cealalta bucata ramine asa, doar cu ceapa, bacon etc.

Va recomand sa o incercati, caci, nu-i asa, este "Très bon". Si 'Très joli'. Bon appetit!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...