Pages

Monday 24 November 2014

Dorada cu legume la cuptor


Am ezitat mult daca sa pozitionez sau nu poza de mai sus la inceputul acestui postari. Oare va intelege cineva despre ce e vorba? Seamana cu una din acele fotografii folosite la testele de vedere, in care trebuie identificata o cifra sau o litera compusa din nenumarate bucatele divers colorate, inconjurata de un fundal tot de tip mozaic, dar usor diferit prin nuantele de culoare. Asadar, daca poza nu e concludenta, iata o scurta descriere in cuvinte: o dorada (orientata de la sud-est - pozitia cozii - la nord-vest - pozitia capului) pe pat de legume si asortata cu patrunjel din belsug, facuta la cuptor.
Reteta de fata este din nou o dovada ca de multe ori simplitatea in bucatarie duce la rezultate neasteptat de gustoase si satisfacatoare. Daca as avea, asa cum am vazut la altii (si bine fac!), o categorie pe blog de genul 'retete pentru incepatori', atunci cu siguranta aceasta ar fi una dintre ele. Caci, da, chiar si cineva cu zero cunostinte de bucatareala ar fi in stare sa prepare felul acesta de mincare. Ok, presupunem ca persoana respectiva nu ar face niste gafe colosale de genul sa toarne sarea direct din borcan, sa risneasca 100 grame de piper sau sa goleasca o sticla de juma de litru de ulei etc. (in paranteza fiind spus, am auzit de cineva, persoana de gen feminin, care, voind sa faca o supa de pasare, a pus gaina cu totul in cratita, inclusiv cu maruntaiele din ea. Fara pene, totusi..)

Dorada aceasta am facut-o, ca de altfel multe din mincarurile mele, mai mult datorita intimplarii, a unei decizii spontane. Nimic planificat deci. Am trecut pe la turcul nostru de incredere ca sa cumpar marar si patrunjel. Ceea ce am si facut. Cind am iesit din magazin insa, am observat citeva ladite cu peste proaspat, plasate pe jos, chiar linga usa de la intrare. Surpriza placuta, caci am descoperit dorade, bibani (da, o specie mai deosebita, ditamai pestele), sardine. Vinzatorul, turcul nostru adica, s-a sesizat imediat si mi-a si facut o oferta de nerefuzat, daca cumpar o dorada SI un biban. Am cumparat. Iar saptamina viitoare, mi-a povestit, aduce iar peste proaspat, pastravi, de data asta. Super, am zis, mai venim. In plus, mi-a ramas gindul la sardine.. oare ce-as putea face cu ele?
In fine, cind am ajuns acasa si am trecut la treaba, mi-a mai scazut entuziasmul, constatind ca pestele era necuratat. Proaspat, dar necuratat. Mate si solzi, adica. God, iar trebuie sa fac treaba asta neplacuta? (nu ma gindeam decit la ultimul episod de curat pestele, si la cit m-am chinuit sa scap de reziduuri). Din fericire, a mers repede. La dorada a fost nevoie doar sa indepartez maruntaiele, care nu erau nici multe si nici prea disgusting. Maruntaiele au aterizat partial in castronul pisicii, care, dupa ce le-a ignorat o vreme, le-a mincat in cele din urma. Am totusi, o pisica adevarata, nu o mironosita.
Din fericire, la majoritatea magazinelor se vinde peste deja curatat, asadar nu veti avea problema de mai sus.
Iata reteta:

Ingrediente:
- o dorada
- un mix de legume (ex: 3 morcovi medii, 1 ardei gras, 1 dovlecel, 5 rosii cherry, 6 ciuperci, 1 ceapa)
- condimente: sare, piper, cimbru
- ulei, lamiie, 5 catei usturoi
- 1 legatura mica de patrunjel

Mod de preparare:
  • Dupa ce am curatat dorada de maruntaie (daca aveti una deja curatata, cu atit mai bine!), am spalat-o bine-bine cu apa rece si apoi am sters-o cu hirtie de bucatarie. Am crestat-o de cite 3 ori pe fiecare parte cu un cutit bine ascutit. Cite 3 crestaturi usor oblice si nu foarte adinci.
Dorada, dupa curatare si inainte de crestare :)
  •  Am luat bucati de lamiie si am stors zeama peste tot pestele. L-am condimentat, atit in exterior cit si in interior, cu: sare (am avut sare grunjoasa de mare, adusa din concediul din Portugalia..), piper, cimbru uscat. In crestaturi am infipt bucati de usturoi (cam o jumatate de catel). Am picurat ulei.
  • Pentru ca pestele l-am facut a doua zi, a trebuit sa-l las la rece. Deci l-am pus intr-o tavita si l-am invelit cu folie alimentara, bine de tot, din motive de a evita parfumarea frigiderului. Daca faceti pestele imediat, atunci nu e nevoie sa mai stea la frigider.
  • Am pregatit mixul de legume, cu legume pe care le-am avut in casa. Si anume: trei morcovi taiati feliute nu foarte groase (eu le tai oblic, ca sa arate mai bine), un gogosar taiat bucati mai mari, 6 ciuperci in sferturi/jumatati, un dovlecel taiat pe jumatate in lungime si apoi felii (cam juma de cm), o ceapa taiata solzi grosi, rosii cherry in jumatati. Le-am pus pe toate intr-un castron, in care le-am si condimentat: sare, piper, cimbru, zeama de lamiie (cam jumatate de lamiie), 2 linguri de ulei. Le-am amestecat cu lingura, ca sa se distribuie bine condimentele.
  • Am plasat dorada pe tava (tava cea mare din dotarea fiecarui cuptor), tava fiind tapetata cu hirtie de copt. Am turnat pur si simplu legumele in tava si le-am distribuit frumos de jur imprejurul pestelui. Am umplut pestele cu legume (ce s-a nimerit). Important: am curatat sa zicem 3 catei de usturoi, i-am taiat marunt, si apoi o parte am pus in burta pestelui, iar restul peste dorada. Si mai important: patrunjelul. Pe care l-am tocat marunt. Coditele tocate au aterizat si ele in burta pestelui (le-am inghesuit acolo, peste legumele si usturoiul deja prezente), iar frunzulitele le-am distribuit peste peste. Am picurat niste ulei peste dorada, am ornat cu feliute de lamiie.
  • Am copt dorada cu legume pentru ~30 minute la cuptorul preincalzit la 200°C. Este gata cind carnea pestelui este patrunsa cu usurinta de o furculita.

Am servit cu garnitura de orez fiert simplu in apa cu sare, de care insa nici nu era neaparat nevoie, legumele fiind multe si suficiente. Legumele au iesit exceptionale, mai ales dovleceii si ciupercile, preferatele mele.
Of course, in loc de dorada se poate folosi si un alt fel de peste. Eu obisnuiesc sa fac de multe ori cu pastrav curcubeu, exact dupa aceeasi metodologie.
Pentru cei care tin postul Craciunului, cu multe dezlegari la peste, este, cred, un fel de mincare cit se poate de bine venit. Rapid si foarte gustos, what do you want more?? :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...