Pages

Sunday 5 April 2015

Oua rosii vopsite cu frunze de ceapa


Pai cam asta-i 'reteta'. Titlul spune totul. Oua vopsite in rosu folosind foi de ceapa. Prea multe nu mai sunt de zis. Dar cum despre ORICE se poate spune ORICIT de mult (adica se poate divaga intr-o infinitate de moduri), sa spunem si aici o mica poveste. Vopsitul oualelor de Pasti asadar este o indeletnicire traditionala, stramoseasca, deci inevitabila la casa omului. Bunica, de exemplu, le vopsea folosind un colorant de provenienta indoielnica (am retinut insa foarte bine altceva si anume metoda cu patrunjelul si ciorapul - adica lipea pe oul crud o frunza de patrunjel si apoi invelea totul intr-o bucata de ciorap, din acela fin, de dama, cred ca intelege toata lumea; asa se obtinea un interesant model floral). Eu personal am aplicat diverse metode, cu coloranti de provenienta foarte clara, insa cu rezultate destul de slabe. De exemplu, am folosit niste pastilute divers colorate pe care le dizolvam in cite un pahar de apa, in care puneam apoi oul deja fiert pret de minute bune, ca sa obtin in final niste oua colorate pastel, dar de un pastel cam spalacit si lipsit de personalitate. Am mai aplicat o alta metoda care presupunea sa torn colorant dintr-o fiola de plastic pe o manusa (precum cele chirurgicale). Manusa fiind imbracata pe mina, evident. Ei bine, folosind aceasta manusa, intindeam (prin frecare) culoarea pe ou, de iesea ceva viu colorat ce-i drept, insa destul de suspect ca model, parerea mea. O treaba cam murdara, am avut senzatia ca ma joc de-a Jack Spintecatorul (e clar ca virgula colorantul nu ramine numai pe manusa, nu?). In fine, experiente lipsite de glorie.

Salvarea a venit de pe Internet, din blogosfera culinara bineinteles, unde am citit ca se poate si altfel, adica mai simplu si mai natural. Cu coloranti naturali deci: foi de ceapa, frunze de urzici, spanac etc. Am incercat si mi-a iesit din prima. Si aici am ramas, la foile de ceapa, de ani buni. E adevarat, nu obtin astfel decit oua colorate in rosu, dar e suficient asa. Mai punem un actibild sau facem un desen cu carioca etc, ca sa iesim din monotonie.

Ce e cu adevarat fain in povestea asta este ca nu mai traiesc cu senzatia ca maninc si coloranti chimici o data cu oualele de Pasti (stiti cum trece colorantul prin coaja si se impregneaza in albus). Ok, mincam poate ceva esenta de foi de ceapa, dar asta e chiar bine, doar din ceapa se face si ceai de tuse, nu?

Ingrediente:
- oua
- frunze de ceapa
- apa
- 2 linguri de otet

Mod de preparare:
  •  Raportul oua / foi de ceapa este cam asa: la 10-15 oua se folosesc foile de la aproximatix 1 kg de ceapa. Vorbim de foile acelea uscate, maro/rosiatice, cele exterioare deci. Daca aveti ceapa rosie, cu atit mai bine, insa merge excelent si cu ceapa normala (numai asa am facut).
  • Se string asadar foile de ceapa si se spala bine sub jet de apa rece. E important sa fie curate, sa nu aiba resturi de pamint sau alte impuritati.
  • Intr-o cratita potrivita se dispun oualele crude intr-un singur strat si se toarna apa cit sa le acopere plus inca vreo 2 cm deasupra.
  • Se toarna doua linguri de otet. Se adauga si frunzele de ceapa. Se pune capac la cratita si se fierbe totul cam 10 minute. Se stinge focul si se lasa asa pentru jumatate de ora. Ar trebui sa fie suficient ca oualele sa iasa de un rosu pronuntat (un rosu inchis de fapt, caramiziu). Eu obisnuiesc sa le las peste noapte, sa se raceasca in acea apa colorata. Atentie, e bine sa indepartati foile de ceapa in acest caz, pentru ca altfel se lipesc usor de oua si lasa un fel de urme. Nu-i bai, nu arata rau, ba chiar puteti vinde acest defect ca pe un 'feature', un 'model'.
  • Se scot pe o hirtie de bucatarie, ca sa se usuce. Sau, mai bine, pe cofragi de oua. Cind sunt uscate, oualele se pot lustrui frumos, cu un servetel de hirtie inmuiat usor in putin ulei alimentar. Arata super.
Nu uitati otetul! Altfel se pare ca nu functioneaza. Explicatia stiintifica nu o stiu acum, insa, vorba cuiva, 'e pe Internet', pentru curiosi.

Oualele din poza au fost facute cu ocazia Pastelui Catolic. Pentru cei care sarbatoresc azi Pastele, va urez Sarbatori Fericite, cu multa sanatate si pace!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...