Pages

Sunday 23 August 2015

Carne pe pat de varza cu legume


Poza de mai sus este asemanatoare uneia dintr-o postare mai vechi, despre varza cu carne. Aceeasi farfurie, aceeasi bucata de mamaliga pe margine, aceeasi actori principali - varza si carne. Insa, totusi, e o alta mincare. Mai simpla, poate chiar mai dietetica, si nu mai putin gustoasa. Ati mincat vreodata varza calita? Cu siguranta ca da... Si, v-a placut? Cine spune nu, ori a fost un copil mofturos, ori minte de ingheata pestele in balta. Sigur ca varza calita are gust. Cit e de buna, in sensul de cit e de 'dietetica', asta e o alta poveste.. Ei bine, acest fel de mincare, varza la cuptor, subiectul postarii de fata adica, aduce la gust cu varza calita. Din pacate, n-am inventat eu reteta asta, ca as fi avut cu ce sa ma mindresc.., o stiu asadar de pe un blog culinar sau ceva asemanator. Habar n-am de unde exact. Am citit-o acum multi ani in urma si mi-a ramas ideea in background memoriei (daca ma pot exprima asa..), ca un post-it lipit ani de zile de marginea monitorului. Si pentru ca lipiciul de pe spatele post-it-ului se degradeaza si el la un moment dat, bucatica aceea de hirtie colorata se dezlipeste de monitor, executa un zbor frint de parapanta, se opreste pe tastatura si ne obliga sa o bagam in seama; de obicei aterizeaza in galeata de gunoi (nu mai e de actualitate sa contactam urgent colegul care a plecat din firma acum un an de zile, nu?..) Ei bine, reteta mea salvata in strafundurile materiei mele cenusii a avut totusi o soarta mai vesela, si anume a razbatut la suprafata intr-unul din momentele mele de panica (destul de frecvente), in care ma chinuiam sa creez un fel de mincare care sa reziste vreo doua zile, sa aiba ceva gust, sa fie cit de cit interesant si sa nu se asemene cu ce am pus pe masa in ultimele doua saptamini..

Caci nu, a detine un blog culinar nu este o garantie pentru nimic. Nu inseamna ca in fiecare zi gatesc ceva. Nu inseamna ca vin in fiecare saptamina cu o reteta noua (cel putin) cu care sa-mi impresionez familia sau cunoscutii.. Nu inseamna ca maninc atit de sanatos sau variat pe cit mi-ar place. Nu inseamna ca din cind in cind, din lipsa de idei/alte alimente, nu mai fac si cartofi prajiti. Un blog culinar nu ma scuteste de remarci de genul 'iar mincam azi cartofi fierti?', 'iar ne dai avocado la micul dejun? Nu pot sa-l mai vad..'. Remarci indreptatite dealtfel. Repertoriul meu culinar este destul de restrins, si se invirte in jurul a citorva elemente: cartoful, orezul, legumele clasice (morcovi, telina, patrunjel..), si citeodata 'exoticele' (fenicul, brocoli, conopida - caci da, eu de brocoli si conopida nu am auzit decit dupa ce am terminat facultatea, ca sa nu mai vorbim de fenicul, descoperire relativ recenta). Si stiu ca asa le merge multor gospodine: refac cu periodicitate aceleasi retete invatate din mosi-stramosi, iar din cind in cind isi mai iau inima-n dinti si mai incearca cite o reteta noua, aleasa cu greu din cele citeva GigaOcteti de retete salvate in ultimii zece ani pe HardDisk-ul calculatorului, 'ca sa fie acolo'. Sau din cele salvate in cap, cazul meu.
Asadar, intrebindu-ma disperata 'ce sa mai fac de mincare astazi??', si pentru ca mi se terminasera cartofii (care ma scot din incurcatura oricind, spre disperarea unora), am avut ideea salvatoare a varzei cu carne, la cuptor. Varza (cvasi-uitata in frigider) aveam, carne deasemenea - niste ceafa de porc pentru o eventuala friptura (friptura despre care stiam ca oricum nu iese buna..). Restul de legume necesare erau disponibile. Condimente oricum. Deci am purces la treaba..

Ingrediente:
- 1 varza de 1 kg
- 1 ardei (gras si) rosu
- 1 ceapa mare
- 1 morcov
- 1 bucata de telina sau o radacina de patrunjel
- 1 legatura mica de verdeata (frunze de telina sau patrunjel)
- condimente: sare, piper, cimbru
- carne: 6-8 felii de burta de porc sau 4 bucati de ceafa de porc sau 1/2 pui

Mod de preparare:
  • Varza se taie in feliute subtiri, asa ca pentru salata de varza, sper ca stie toata lumea ce vreau sa spun. Merge repede cu robotul. (Sau cu un sot saritor, bucuros ca are cu ce sa contribuie la bucatarie, plus ca tine si un cutit in mina.)
  • Legumele se curata si se taie feliute / cubulete, nu foarte mici. Verdeata se taie si ea, mai grob.
  • Se amesteca totul intr-un recipient incapator, se condimenteaza cu sare+piper+cimbru si se distribuie uniform si cu grija pe tava de cuptor, tapetata cu hirtie de copt. Poate o sa vi se pare cam multe legume, insa e ok asa, se mai 'taseaza' prin gatire. Se stropeste cu citeva linguri de ulei.

  • Peste amestecul de legume se distribuie carnea. Am mai jos doua exemple: cu ceafa de porc si cu burta de porc. Eu o condimentez direct in tava: prima data pe o parte, o intorc, si o condimentez apoi si pe partea cealalta. E clar, carnea poate fi in prealabil marinata cu tot felul de chestii, insa pentru asta e nevoie de 'planning' nene, nu e o treaba pentru persoane spontane.
Varianta 1: cu ceafa de porc
Varianta 2: cu burta de porc

  • Se da la cuptorul preincalzit la ~200° C pentru cam o jumatate de ora, dupa care se intoarce carnea pe partea cealalta. Legumele se pot amesteca si ele cu grija (dind temporar carnea la o parte), ca sa nu se arda la suprafata. Se reduce focul la ~180° C si se lasa asa pina cind carnea este gata (adica se patrunde usor cu furculita, si nu e prea uscata). Eu mai pun un pic de amestec de legume si pe carne, iese asa, ca o patura subtire; insa nu e obligatoriu.
Carnea am acoperit-o cu un strat (subtire) de legume. Nu e musai.

  • Se serveste calda, cu mamaliguta. Daca sunt numai 2 sau 3 persoane la masa, cu siguranta va ramine si pentru 'a doua zi', macar pentru o mica portie (amanunt care nu poate fi neglijat, din punctul meu de vedere).
Mincarea asta a fost un succes total, neasteptat. S-a cerut si bis. Bine.. nu si din partea copilului, care a gustat citeva miligrame de varza (oare de ce nu maninca copiii varza??).
Iese foarte bine si cu o carne mai usoara, de pasare. Puteti folosi toate 'componentele' de la o jumatate de pui: piept, aripa, pulpa etc.. Sau numai aripioare de pui; n-am incercat, dar cred ca e ok.
Pofta buna!

2 comments:

  1. Aia e varza la cuptor, nu varza calita. Difera gustul, varza calita clasica are si prajeala si e mult mai gustoasa.
    Oricum, arata bine si nu e de mirare ca s-a bisat !

    ReplyDelete
  2. Am recitit postarea si am observat ca ai mentionat ca e vorba de varza la cuptor...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...