Pages

Monday 5 January 2015

Coronita impletita


A venit Craciunul, a trecut Craciunul.. A venit si Mos Craciun, a plecat Mos Craciun.. A venit Revelionul, a trecut Revelionul.. Si uite asa, roata timpului trece peste noi, iar la sfirsitul Sarbatorilor de iarna / la inceputul unui an nou, avem impresia de fiecare data ca ne reinnoim si noi interior, ca vom face in anul acesta cutare si cutare lucru, lucruri multe si marete adica, pe care nu am reusit sa le facem in toti cei xy ani anteriori ai vietii noastre. Pentru ca de obicei promisiunile si 'obiectivele' pe care mi le stabileam pentru noul an erau uitate deja dupa prima saptamina, anul acesta am dat dovada de pragmatism si nu mi-am mai propus nimic. Iar la trecerea intre ani am dormit dusa, chiar si focurile de artificii m-au trezit doar pentru vreo cinci secunde. Si nu am avut impresia ca m-am ramolit sau plictisit de viata; mi-am zis batandu-ma (virtual) pe umar 'lasa, vedem noi la anu ce-o sa facem; acum dormi, esti obosita'. 'God laughs about plans', right? Cu varsta vine si intelepciunea, nu? (sau se tocesc neuronii, nu mai sunt asa de ascutiti.)

Roata timpului s-a rostogolit si pe masa noastra de Sarbatori, sub forma unei coronite impletite. Ca substitut pentru celebrul si traditionalul cozonac (care anul acesta nu prea mi-a iesit, din motive deja identificate; dar nu mai spun la nimeni, ca-mi stric renumele de gospodina). Coronita de fata are, fata de cozonac, doua mari avantaje: se face mai usor (nu mult mai usor, but anyway..) si este mai aspectuoasa. Plasata pe un platou festiv, se poate decora suplimentar cu crengute de brad, globulete colorate, panglici rosii etc, dupa imaginatie, adica. Pana acum mi-a iesit de fiecare data 'ca la carte', nu e asa de pretentioasa ca un cozonac. Pentru cine a pierdut lupta cu cozonacul sau doreste o alternativa mai eleganta la acesta, reteta de fata este o varianta de luat in considerare. Sa trecem la treaba:


Ingrediente:
- 500 g faina tip 550
- 7 g drojdie deshidratata (un pliculet)
- 200 ml lapte
- 75 g zahar
- 75 g unt
- 1 ou
- esenta de rom sau vanilie
- pentru umplutura: 300 g jeleu de fructe (mere, pere, gutui..) si 280 g migdale macinate grosier (sau nuci sau fistic sau un mix migdale/nuci/fistic)

Mod de preparare:
  • Am facut aluatul folosind, ca de obicei, masina de paine. Am adaugat ingredientele in aceasta ordine: laptele caldut (usor peste temperatura camerei; atentie, NU trebuie sa fie cald), zaharul, untul, oul, esenta de vanilie, faina si la sfarsit drojdia. Am utilizat programul 'aluat' (dureaza o ora si jumatate). Cind se intampla ca aluatul sa nu creasca suficient, il mai las pe programul 'manual', pe care l-am configurat in asa fel incat aparatul sa mentina o temperatura constanta. La final este crescut mult, aproape atinge capacul:


  • Am rasturnat apoi aluatul pe masa de lucru bine infainata si l-am rulat intr-o foaie de dimensiune aproximativ 65 cm x 35 cm. Incerc de fiecare data sa respect cat se poate aceste dimensiuni. Pentru a masura precis, ma folosesc, asa cum se vede in unele din pozele de mai jos, chiar de o ruleta. Ideal ar fi ca foaia sa fie dreptunghiulara, deci cu cat mai putin neregularitati pe laturi. Nu-mi prea reuseste, dar ma straduiesc.


  • Pe foaia astfel intinsa, am distribuit uniform compozitia de jeleu de fructe + migdale macinate. Migdale pe care le macinasem cu robotul de bucatarie. In nici un caz nu trebuie macinat pana rezulta o faina, ci doar sa aiba o granularitate cam ca.. un sfert de bob de mazare sa zicem, caci alt termen de comparatie nu gasesc.


  • Foaia se ruleaza cu grija. Marginea lunga trebuie sa fie pozitionata dedesubt (se 'ascunde'). Capetele se pot taia cu cutitul, daca foaia nu a fost perfect dreptunghiulara. Ceea ce eu nu fac, desi ar trebui, pentru ca dupa aceea ma chinui sa le ascund sub coronita.


  • Folosind un cutit bine ascutit, se taie sulul pe jumatate, asa cum se vede in poza de mai jos. Eu las unul din capete netaiat pe o lungime de cativa cm, pentru ca e mai usor apoi la impletit.


  • Urmeaza partea cea mai frumoasa, si anume impletitul. Impletit este mult spus, cele doua fire trebuind numai infasurate una peste cealalta, avand grija ca sectiunea despicata sa fie mereu in sus. 'Sarpele' astfel obtinut se strange cu grija in forma de roata /coronita. Capatul netaiat se despica si el acum cu cutitul. Ramane la imaginatia fiecaruia cum sa impleteasca / ascunde extremitatile. Coronita se transfera cu grija pe tava tapetata cu hartie de copt. Daca aveti pe cineva care sa va ajute atat la impletit, cat si la transferul pe tava, atunci este mai simplu. Arata in final cam asa:


  • Se mai lasa la crescut 20 minute in cuptorul incalzit (si apoi stins) la 50°C. Se unge apoi cu galbenus de ou batut cu o lingura de lapte si se presara cu seminte de mac si/sau susan.
  • Se coace in treimea inferioara a cuptorului, la 175° C, pentru ~45 minute. Dupa primele 20 minute de coacere trebuie acoperit cu folie, ca sa nu se arda.

Va urez un An Nou 2015 fericit!

                                                       *** Happy New Year! ***


    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...