Pages

Tuesday 5 August 2014

Inghetata de pepene galben


Asa cum mi-am propus cu ceva vreme in urma, am reusit sa-mi achizitionez o masina de inghetata. Bineinteles, stiam ca se poate face inghetata si fara aparatul respectiv (chiar am facut acum vreo 5 ani) insa metoda este foarte enervanta, dupa parerea mea. Mai exact, dupa ce compozitia e gata (asta merge repede), ea se da imediat la congelator, iar apoi trebuie ca in rastimp de 2-3 ore sa scoatem periodic inghetata si sa o mixam de fiecare data din nou, pentru a sparge cristalele de gheata, adica pentru a o face cit de cit cremoasa. Periodic insemnind o data la 20 de minute.
Pai, stati putin, cum e posibil ca o persoana asa de ocupata ca mine, cu atitea hobby-uri recent descoperite (inot, scuba diving, mers la sala.. ca sa enumeram numai citeva :)), nemaivorbind de celelalte treburi care stau in responsabilitatea unei femei (sot, copil, pisica, casa, job, mai sunt si altele), deci cum e posibil ca eu sa mixez o inghetata din 20 in 20 de minute, pret de 2-3 ore??!! In primul rind, cum e posibil sa imi aduc minte ca au trecut cele 20 de minute??! Mission impossible. Asa ca m-am inarmat cu portofelul si m-am dus direct la Media Markt, hotarita sa nu cheltuiesc mai mult decit 30 EUR. Caci tocmai aparuse la Aldi o masina de inghetata care costa exact 19,90 EUR, deci nu avea rost sa trec cu mult peste suma asta. La Media Markt treaba a fost simpla: persoana de acolo, foarte amabila de altfel, mi-a explicat ca au doua tipuri de masini - unele mai scumpe care pot fi folosite imediat si altele ieftine la care trebuie data cuva la congelator cu o zi inainte de prepararea inghetatei. OK, am zis, hai sa le vedem pe cele mai scumpe. Nici o problema, le-am vazut, unul din modele era in jur de 180 EUR, moment in care nu m-am abtinut sa fac remarca ca la banii astia imi angajez pe cineva sa-mi faca toata vara inghetata cu mixerul, din 20 in 20 de minute, pret de cite 2-3 ore. A inteles, asa ca mi-a aratat si a doua categorie de modele, mai ieftine care din pacate sa imparteau iarasi in doua categorii: 'nu foarte ieftine' (80 EUR, da' de firma) si mai ieftine (30 EUR, no name). M-am hotarit pentru varianta.. de la Aldi. Vinzatorul mi-a zimbit amabil si ne-am despartit prieteni. Dupa care am fost la Aldi, mi-am luat masina cu 19,90 EUR si acum sunt fericita posesoare a unui no name care culmea, chiar functioneaza.
Povestea nu se termina aici. Una e sa ai masina de facut inghetata si alta e sa poti spune ca reusesti sa faci inghetata cu ea. La prima incercare mi-a iesit un fel de supa, adica de fapt nu s-a intimplat nimic, in ciuda faptului ca am lasat-o sa functioneze cam 40 de minute. La a doua incercare a fost mai bine, dupa care am trecut la urmatorul level - am reusit sa obtin o inghetata care sa-si merite numele. Am incercat mai multe combinatii de ingrediente, citeva au fost rateuri, insa in rest sunt multumita. MARELE avantaj e ca pot controla exact ingredientele care sunt in inghetata pe care o maninc eu si familia. Nu folosesc decit fructe cumparate de mine, foarte bine coapte, ca indulcitor folosesc in general miere de la producatori locali, iar pentru cremozitate un iaurt de buna calitate. Niciodata galbenus de ou sau praf de inghetata, never. Ca bonus: nuci/alune maruntite, bobite de ciocolata.
Pepenele galben este un fruct de sezon, foarte dulce atunci cind e bine copt, foarte potrivit a constitui baza unei inghetate. Cea mai cremoasa inghetata facuta pina acum!

Noua victima pe altarul experimentelor culinare:

Ingrediente:
- 400 g pepene galben, cintarit dupa curatare
- 150 g iaurt 10% grasime
- 100 g miere (~ 3 linguri)

Mod de preparare:
Am avut un pepene galben foarte bine copt. Chiar prea copt, era deja afectat de trecerea timpului. Nici o problema, l-am taiat, i-am indepartat simburii cu ajutorul unei linguri, am indepartat ce mi s-a parut suspect si am ramas cu aproximativ 400 g de pulpa de pepene, parfumata, de o frumoasa culoare galben-portocalie. L-am taiat bucatele si l-am pus intr-un castron, pe care l-am plasat la congelator. Am dat la congelator si borcanelul de iaurt (asa cum il cumparasem de la magazin, nu l-am desfacut). Si .. le-am uitat acolo. La propriu, nu la figurat. Intentia fusese sa le las cam jumatate de ora, insa mi-am adus aminte abia peste o ora si jumatate de ele. In sfirsit, in momentul acele am dat si paleta robotului la congelator pentru zece minute, ca sa fie si ea rece. Apoi am pus in blender toate ingredientele (bucatelele de pepene si iaurtul tinute la congelator, plus 100 g miere) si le-am mixat pina au fost perfect omogenizate. Am scos cuva masinii de inghetata din congelator, am asamblat aparatul si i-am dat drumul. Dupa aceea am turnat cu grija compozitia. Ca sa evit pe cit posibil pierderea de frig, am acoperit cu folie alimentara deschizatura masinii (gaura pe unde se toarna compozitia). Poate nu era necesar, insa sigur e sigur.. In orice caz, totul fiind foarte rece, inghetata s-a facut in aproximativ un sfert de ora.


Consistenta a fost asa cum se vede poate mai bine in poza de mai jos:


Se poate consuma imediat. Este totusi relativ moale, nu are consistenta inghetatei cumparate de la italianul din colt.., insa e ok, mai ales pentru acele persoane care oricum lasa inghetata sa se topeasca un pic inainte de o minca, ca nu cumva sa-i doara gitul, cunosc eu pe cineva:)
Eu am transferat restul de inghetata (adica ceea ce nu s-a mincat imediat) intr-un alt recipient cu capac si am dat-o la congelator. Dupa ~2 ore a capatat consistenta ideala, adica mai tare si totusi cremoasa. Din experienta stiu ca miine inghetata mea va fi 'beton', la propriu. Adica se intareste bine de tot si trebuie sa 'sculptez' din greu la ea cu lingura ca sa scot ceva din cutie. In concluzie: cui ii place, poate servi inghetata imediat; daca nu, atunci trebuie sa-si programeze treaba astfel incit sa lase loc la cele doua ore de asteptare. Iar cine este istet, isi cumpara niste chestii dintre acelea de plastic pentru facut inghetata pe bat, ca sa nu mai sculpteze asa cum fac eu.

Pentru cei care tin post sau se hranesc vegan: iaurtul se poate inlocui cu unul vegetal, din soia de exemplu.

Citeva reguli pentru reusita unei inghetate:
- cuva masinii trebuie sa stea la congelator cel putin atitea ore cit scrie in instructiuni (in cazul meu: 24 de ore, asa ca la mine ea sta in permanent in congelator si cind am nevoie de ea, o scot si o folosesc)
- ingredientele trebuie sa fie cit mai reci
- e bine ca si paleta masinii sa fie rece (deci cel putin un sfert de ora la congelator)
- cind v-ati apucat de treaba, actionati cit mai repede, sa nu pierdeti.. frigul.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...